tirsdag den 8. december 2015

7-trins modellen

7-trins modellen
En ting, er at vi som pædagoger, kan fortælle børnene en historie eller vise dem en film, noget andet er om vi er i stand til, at tilrettelægge et pædagogisk forløb, hvor børnene selv er med til, at skabe denne fortælling eller film.
Børnene i SFO/fritidshjems alderen, kan ud fra vores erfaringer, kun holde koncentrationen og fokus i kortere perioder, derfor er det vigtigt, at det forløb, som vi skaber bliver en form for leg. Det er samtidig også vigtigt, at der kommer til, at indgå forskellige udtryksformer, som stimulerer og udfordre alle børnene i processen, og tilegner dem flere forskellige æstetiske ”sprog”.
7-trins modellen er bygget op omkring syv forskellige punkter: Impuls, optakt, eksperiment, udveksling, fordybelse, præsentation og evaluering.
Disse syv punkter, kan variere meget i tid, og nogen kan gentages, imens andre måske bliver sprunget over. Man skal kunne give børnene en følelse, af at det er sjovt, at deltage og, at det måske er lidt ærgerligt når aktiviteten slutter.
Den aktivitet, som vi vil beskrive i 7-trins modellen, er et filmprojekt med udgangspunkt i specifikke metoder, og i slutningen af aktiviteten, skal børnene ende ud med et produktet med levende billeder, der er lavet ved hjælp af et digitalt medie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar