søndag den 19. april 2015

MKD 4. semester - æstetiske læreprocesser

Hej :)

d. 26 februar havde i MKD om æstetiske lærerprocesser jeg vil i dette indlæg fortælle lidt om dette.

Æstetikbegrebet omhandler sansning, fornemmelse og følelse. en æstetisk lærerproces er en proces som er primær. igennem æstetiske medier (kreative medier) omsætter man sine indtryk af verden til æstetiske forudtryk, som man bruger til at reflektere over og samtidig kommunikere om sig selv og verdenen.

Som jeg snakkede om i vores MKD projekt - brugte vi et æstetisk medie, app'en "stop motion studio" til at børnene kunne udtrykke hvordan de oplevede deres syn på dette eventyr. Man kan også bruge andre æstetiske medier i den pædagogiske praksis, hvor igennem man kan skabe en æstetisk læreproces for børnene.

i den æstetiske læreproces er der begrebet æstetisk virksomhed som er et begreb, der beskriver de mange forskellige aktiviteter inden for den æstetiske læringsmåde, f.eks. mundtlig fortælling.

Her hjemme især, bliver æstetiske lærerprocesser introduceret som begreb af Kirsten Drotner, Kristian Pedersen og Hans-Jörgen Hohr (I mit tidligere indlæg med Hiim og Hippe, bruger mig og Mia, Kristian Pedersen og Hans-Jörgen Hohr til at fortælle om den æstetiske lærerproces i vores MKD-projekt).

 Kirsten Drotner:

Når hun fortæller om den æstetiske proces opdeler  hun den i tre dele:
  • Det individuelle niveau "jeg - mig"
  • Det sociale niveau "jeg - dig/jer"
  • Det kulturelle niveau "jeg - verden"
Kristian Pedersen og Hans-Jörgen Hohr:

De ser begrebet som æstetisk dannelse, som en blanding mellem, at opleve noget og så at udtrykke det oplevede. - dette kalder de en receptions- og produktionsproces.

I det MKD-projekt, som Mia og jeg lavede med fire børn fra 3. klasse, arbejdede vi med æstetiske lærerprocesser ud fra Pedersens og Hohr syn på dette - vi læste et eventyr (Klods Hans) op for børnene og igennem det æstetisk medie udtrykte de så det oplevede.


Jeg mener at den viden vi har fået om æstetiske lærerprocesser,  er vigtigt at tage med når man planlægger et projekt. Det at kunne udtrykke sig selv og sine oplevelser og syn på verden, er et vigtigt begreb og redskab, at kunne videregive til børn i den pædagogiske praksis. At lærer børn at kunne dette, hjælper dem i deres udvikling og deres kompetencer. At kunne udtrykke sig selv, giver et barn en større mulighed for, kunne vise andre hvem de er, og samtidig mener jeg også, at det kan lærer børnene mere om hvem de selv er, som mennesker.

det er vigtigt i det pædagogiske arbejde med den æstetiske proces, at man ikke er for resultatorienteret, men at man derimod skaber et frirum, som kan gøre at børnene kan arbejde eksperimenterende, fantasifuldt og legende med projektet.

_________________________________________________________________________________

dette indlæg er skrevet på baggrund af den undervisning vi fik i MKD timen, med udgangspunkt i et power-point show, lavet af vores underviser Stine Dupont.

- Stine Marie Hedegård

Ingen kommentarer:

Send en kommentar