onsdag den 8. april 2015

MKD Projekt forsat ..

Hej :)

I dag har vi fremlagt vores MKD projekt. Jeg synes selv, at fremlæggelsen gik fint. Vi snakkede om ud fra Hiim og Hippes didaktiske relations model og kom både ind på æstetiske læreprocesser og mediekulturen i dag.

Der var fire læring mål som vi skulle opfylde under dette forløb. Jeg vil nu med en kort beskrivelse gennemgå hvordan jeg mener, at vi har opnået disse.


  • tilrettelægge forløb under hensyn til forskellige brugeres forudsætninger
Jeg mener at vi har fået tilrettelagt et godt projekt, som har passet fint til vores målgruppe, som var 3. klasser i alderen 8-10 år. Jeg føler og iagttog at børnene synes det, at lave stop motion film var spændende, lærerigt og at de var kreative i processen.

Jeg mener samtidig, at Mia og jeg havde et super godt samarbejde og forstærkede hinandens faglige stærke sider. Dette gjorde også, at selve planlægnings processen gled rigtig nemt og at jeg synes vi ente ud med et godt resultat, til trods for at vi godt kunne have brugt mere tid i institutionen.


  • inspirere og motivere til medieproduktion og mediebevidsthed i pædagogisk arbejde
Vi har fået et endnu brede syn på hvordan man i sit pædagogiske arbejde kan inddrage medier. Hvordan man som i vores tilfælde kan lære børn noget om gamle eventyr igennem nye medier. 

Samtidig er jeg blevet mere bevidst om hvilke forudsætninger, der skal være i orden for, at kunne skabe kreativ læring for børn igennem medier. Man er f.eks. havde lavet et godt forarbejde og en god planlægning og skabe sig et overblik inden man kaster sig ud i projektet. Det er vigtigt, at vise børnene, at man selv har interesse i det, for at fange deres interesse. 

Så jeg er helt sikkert blevet mere inspireret og motiveret til, at lave en medieproduktion som f.eks. stop motion film igen en anden gangen i mit fremtidige pædagogiske arbejde. 


  • forstå skabende og digitale processers betydning for menneskets udvikling og livsmuligheder
Igennem dette projekt har jeg lært, at man med digitale medier kan skabe processer som, både fremmer børns kompetencer og udvikling. disse digitale processer kan både være med til at lærer børn forskellige ting, både socialt og fagligt. Jeg mener det kan være med til at udvide deres horisont.

Samtidig mener jeg også, at de digitale processer kan være med til at udvikle mig, som pædagogstuderende og give mig et større kendskab til de børn jeg arbejder med.


  • etablere en kritisk analytisk tilgang til anvendelsen af digital teknologi
Vi snakkede til vores fremlæggelse i dag om mediekultur. Jeg mener at det er vigtigt at have en kritiske tilgang til anvendelsen af digitale medier i dag. Jeg mener ikke, at børn bare skal have lov til at sidde i institutionen dagen lang og kigge ind i en ipad eller en computer og bare spille. 

Jeg mener dog samtidig, at hvis man tilrettelægger nogle gode og konstruktive projekter med digitale medier, og på den måde lærer børnene anderledes måder, at bruge digitale medier på, så kan dette være med til at skabe en god udvikling for barnet både i forhold til barnets fantasi og kreativitet.

afslutning:

Jeg synes at dette har været et spændende forløb og har givet mig indsigt i hvordan jeg i min fremtid som pædagogstuderende og senere uddannet pædagog kan tilrettelægge nogle fine og konstruktive medie projekter.

Jeg kunne samtidig helt sikkert godt tænke mig, at lave stop motion film sammen med børn igen, og kunne gå endnu mere i dybten med det. 

Samtidig er jeg blevet inspireret af de andre fra mit holds fremlæggelser, som blandt andet handlede om sweded film og lydoptagelser. Disse projekter vil jeg helt sikkert selv kaste mig ud i på et tidspunkt som pædagog.

Til sidst vil jeg lige vise jer den stop motion film, som vi lavede sammen med børnene inspireret af eventyret Klods Hans:


- Stine Marie Hedegård


Ingen kommentarer:

Send en kommentar