mandag den 6. april 2015

MKD projekt - Klods Hans i "Stop Motion studio" med 3. klasse


Hej :)

I skrivende stund er vi i gang med et nyt MKD projekt. Jeg er i gruppe med Mia fra mit hold. I dette projekt, hvor vi skal besøge en institution, har vi været så heldige, at få lov at besøge mit tidligere praktiksted. denne institution er et fritidshjem på Vesterbro, med børn i alderen 5-10 år. Vi har i denne forbindelse valgt, at vi sammen med fire 3. klasser vil lave en stop motion film på Ipad. Den app vi skal bruge til, at lave filmen hedder "Stop motion studio".

Processen og mål:

Til at starte med beskrev vi vores projekt i Hiim og Hippes didaktiske relationsmodel. Dette gjorde vi fordi på denne måde blev vores fælles mål med dette projekt mere tydelige og samtidig for, at se på og  snakke sammen om hvilke læringsforudsætninger børnene havde og hvad vi kunne forvente af dem i dette projekt.

Vores mål lød i således:

  • At lære børnene hvordan appen ”stop motion studio” fungere, så de kan få et indblik i en anderledess måde at bruge I-Pad på.
  • At de fire børn samarbejder om at få lavet en stop motion film, med hjælp fra os.
Vi var fra starten af processen med enige om, at det var en vigtig del for os, det med at lære børn nye og kreative måder, at bruge medier på. som f.eks. IPad eller Iphone. Vi snakkede meget om, det med at mange børn i dag godt ved hvordan man laver film, spiller eller tager billeder med en Ipad. Derfor valgte vi "Stop motion", fordi vi mener at dette er en kreativ og anderledes måde, at kombinere billeder og film i et. At tage billeder, der så langsomt bliver klippet sammen, som en minifilm. Samtidig grundet mit kendskab til institutionen og målgruppen snakkede vi også om, at det var noget vi mente kunne fange børnenes interesse.

Onsdag d. 25/03-15:

Dette var dagen hvor vi var så heldige, at få lov til at besøge fritidshjemmet og udføre projektet. Vi ankom til institutionen og kort tid efter fandt vi de fire børn vi skulle bruge. Vi havde på forhånd valgt hvilke fire 3. klasser der skulle lave filmen. Dette havde vi gjort fordi jeg kender børnene og havde en ide om hvilke børn, der ville synes det var spændende og sjovt, at være med. Vi havde valgt to piger og to drenge. Jeg havde heldigvis ret i mit valg og alle fire ville meget gerne deltage.

Vi vidste på forhånd. at vi ca. kun skulle bruge en times tid på forløbet, da vi har et kendskab til, at børn hurtigt kan miste koncentrationen. Så derfor mente vi, at det skulle laves i et tidsrum, som de kunne overskue efter en lang skoledag.

Vi havde forberedt os hjemme fra og for at spare tid havde vi valgt et emne til filmen - "eventyr". Vi havde også valgt, at det eventyr der skulle bruges som inspiration til filmen var Klods Hans af H.C. Andersen. Vi mener dog, at hvis der havde været mere tid at gøre med, så skulle børnene helt sikkert være med til, at vælge hvilket eventyr der skulle bruges, eller måske selv finde på et eventyr.

Vi startede med, at læse Klods Hans højt for dem. Hvilket hurtigt fangede deres interesse og de var seje og lyttede godt efter. Der efter snakkede vi med dem om hvad en stop motion film er og forklarede dem kort om app'en "Stop motion studio".

Vi snakkede med dem om hvilke personer de oplevede som, vigtige i Klods Hans og ud fra det blev der valgt hvilke figurer der skulle bruges i filmen. Mia og jeg havde på forhånd printet forskellige motiver og billeder ud, dette var igen for at spare tid. Børnene fik valgte hvilke motiver, der skulle indgå i filmen og der blev klippet ud og gjort klar. En af pigerne spurgte om, de måtte ligge forskellige farvede stykker papir, som baggrund i stedet for bare, at have bordet som baggrund. Dette sagde vi selvfølgelig ja til, da vi mener at dette var en rigtig god ide.

Så gik de eller i gang med, at tage billeder. Vi overlod det fuldstændig til børnene og var bare tilstede i rummet, hvis de havde brug for hjælp til noget med app'en. Samtidig sørgede vi for, at der var den ro de havde brug for, til at kunne koncentrere sig om at lave filmen.

Da alle billederne var taget færdige, så vi alle sammen filmen sammen. De var alle sammen rigtig stolte af deres resultat og det var vi også. De havde været vildt seje alle fire, og der havde været en utrolig koncentration og en stor interesse for det de lavede.

Vi sluttede af med, at spørge dem hvad de synes og det de skulle lave? og om det var noget de kunne tænke sig at lave en anden gang? Der var stor enighed fra alle fire børn, om at det helt sikkert var noget de gerne ville lave igen og som de selv sagt, så havde det været "sygt" sjovt.

Vi gik fra institutionen igen, som to meget glade og tilfredse pædagogstuderende. Vi var stolte af børnene og glade for, at vores projekt med dem, var lykkedes så fint.

Det videre forløb ...

Efter besøget på fritidshjemmet, blev vi en smule forsinkede i vores arbejde med fremlæggelsen da jeg skulle til tandlægen og have opereret en visdomstand ud, dette skyldes også, at der ikke er blevet skrevet om projektet her på bloggen før nu. Men vi kæmpede os der ud af og i morgen tirsdag skal vi mødes for, at gøre de sidste småting klar til vi skal fremlægge på onsdag.

Der vil i morgen blive skrevet et nyt indlæg her på bloggen, hvor stop motion filmen også vil blive uploadet.

- Stine



Ingen kommentarer:

Send en kommentar